DAGENS ORD: ”Hesten gøres rede til krigens dag, men sejren er Herrens sag.” Ordsprogene 21:31

Ang gudforældrer

Hej...

Jeg har et spørgsmål. Min mand er blevet spurgt om han vil være gudfar til hans bedste vens barn og det har han sagt ja til. Gør det så mig til hans gudmor nu hvor vi er gift???

Med venlig

Magdalena Dommer

Kære Magdalena,
Tak for dit morsomme spørgsmål - jeg kan godt forstå, du tænker over det!
Altså, i gamle dage var det kun damer, der bar til dåben - og den, der bar barnet , var gudmor - men man regnede - uformelt! - altid hendes mand med, så de var gudforældre.
I dag indskrives den, der bærer - altså gudmor eller gudfar - i fadder-rubrikken. På en måde er de altså faddere på linje med de andre faddere. Men i min kirkebog - som sikkert i mange andre! - skriver jeg altid gudmor eller gudfar ud for den, der bærer til dåben.
Så man kan sige: faktuelt er det kun din mand, der bliver indskrevet i kirkebogen som fadder/gudfar, men jeg tror klart, at fordi I er gift, vil de nok tænke på jer som gudforældre.
Rigtig god dåb, når den tid kommer! I øvrigt: en rigtig god måde, man kan være "gudforældre" - det er jo at bede for det lille dåbsbarn ved måske om aftenen stille sige, "Far i Himlen, velsign vores fadderbarn og vær det nær."
Så må Gud velsigne din mand og dig til opgaven.
Venligst,
Signe Voldby, præst