DAGENS ORD: ”Næste dag så han Jesus komme hen imod sig og sagde: »Se, dér er Guds lam, som bærer verdens synd.” Johannes 1:29

Bryllup i Danmark

Hej.
Mit navn er Emma og jeg er dansk statsborger og medlem af folkekirken.
Jeg bor i England og skal giftes med min forlovede, der er engelsk statsborger. Vi vil gerne giftes i Danmark i en kirke, men er i tvivl om hvordan det fungerer, naar han ikke er dansk statsborger, og jeg ikke er bosiddende i Danmark.
Jeg haaber i kan hjaelpe mig.
Emma

Emma Christensen

Kære Emma,
Til lykke med, at I skal giftes - og I er hjertelig velkomne til at blive gift i Danmark.
Det er sådan, at alle, der skal giftes i Danmark, hvadenten det er på Rådhuset eller i en kirke, da skal man først have en prøvelsesattest fra kommunen. De prøver, ved at tjekke jeres personlige papirer, om der er noget til hinder for, at I kan blive gift. Fx at evt. skilsmisse er fint afsluttet, om I er gift med andre osv.
Denne prøvelsesattest kan rekvireres på borger.dk - og der vil være en arbejdsgang, du skal følge.
Hvad angår det kirkelige, skal du arrangere dag og tid og sted med præsten og evt. kordegnen i den kirke, I gerne vil vies.
Der bliver naturligvis lavet en vielsesattest til jer, hvor din engelske mand får det, der hedder et "administrativt CPRnr" , så han kan blive indskrevet i kirkebogen, men alt det tager kirkekontoret sig af!
Så find en kirke, tal med en præst og hav et rigtig dejligt og velsignet bryllup i Danmark!!
Venligst, God bless...
Signe Voldby, præst