DAGENS ORD: ”Hesten gøres rede til krigens dag, men sejren er Herrens sag.” Ordsprogene 21:31

Dåb af udlænding

Kære Netpræst
Jeg har et spørgsmål:
Kan vores gode venner få deres lille datter døbt her i danmark ?. De er Ungarske statsborgere og bor i Budapest.
Den ene forældre er katolik og den anden er protestant.
Få forhånd tak.
Kh. Jakob

Jakob Mikkelmann

Hey Jakob,
Hvor er det fint, at du hjælper jeres gode venner - og ja! - de kan sagtens få døbt deres lille barn i Danmark!
Det er det korte svar - så er der lige lidt om praktiske og teologiske forhold!
Naturligvis skal de aftale noget med præst og kirke, så snart de ved, hvornår og hvor de kunne tænke sig dåben. Herefter skal de have papirer parat på barnet - fx: fødsels- og navneattest fra Ungarn. Hvis jeres venner ikke er gift, så er det vigtigt, at de også har en faderskabsattest fra Ungarn. Barnet må naturligvis heller ikke være døbt tidligere... Herefter ordner præsten/kirkekontoret resten.
Hvad det teologiske angår, så bliver man jo en del af det kirkesamfund, man bliver døbt i - bliver man døbt protestantisk, så er barnet protestant, blive man døbt katolsk, så er barnet katolsk. Det er jo en vigtig ting måske for forældrene at afklare...
Begge kirkeretninger har dog det samme trosgrundlag med den treenige Gud - der er bare lige lidt med paven og sådan noget, hvor vi har forskellige synspunkter - dog ikke med troen og dåben!!
Så held og lykke og al Guds velsignelse - til dig som en god ven og til den lille familie fra Ungarn.
Venligst,
Signe Voldby, præst