DAGENS ORD: ”For Gud gør ikke forskel på nogen.” Romerne 2:11

Kongekrone på tårnet

Hvorfor er der en kongekrone øverst på kirketårnet?

Kim Juul Christensen

Hey Kim,
Tak for dit spørgsmål om, hvorfor der er en kongekrone øverst på et kirketårn!
Altså på min kirke er der ikke nogen kongekrone - jeg skyndte mig at kigge efter - og jeg kender en hel del kirker, hvor det heller ikke er tilfældet.
Når du kender en kirke, der netop har kongekrone på, så tror jeg, at det skyldes det samme, som man ofte - ikke altid! - ser på gamle altertavler, at kongerne - særligt Chr. den 4 - har sørget for at få deres krone eller monogram indføjet i udsmykningen, når der er sket en repararation eller noget lignende i den pågældende kirke i kongens regeringsår.
Her en forespørgsel:
Hvis nogen andre end Kim og jeg læser denne brevkasse - kunne I så ikke for sjov lige skrive , om netop jeres kirke har kongekrone øverst på kirketårnet - eller omkring alteret?
Det kunne være sjovt at høre fra jer...
Alt godt og Guds pinseglæde til dig, Kim og til jer alle fra
Signe Voldby, præst