DAGENS ORD: ”For Gud gør ikke forskel på nogen.” Romerne 2:11

Markeret som ung under 18 ved en fejl

Jeg har lige afsendt en ansøgning om navneændring på borger.dk. I min kvittering ser jeg alle oplysningerne osv. Men her står så at jeg er ung under 18, og at jeg ikke har nogen myndighed over mig selv. (Jeg er 19). Jeg er nu bange for at min ansøgning vil blive afvist, pga. denne fejl, og at jeg skal betale pengene igen.

Så spørgsmålet er, er der grund til bekymring?
Kan de godt se min reelle alder og rette fejlen, eller vil det blive afvist?
Altså er der noget som jeg kan gøre?

På forhånd tak!

Halfdan

Kære Halfdan,
Tak for din mail - jeg kan sandelig godt forstå, at du er forvirret.
Egentlig håber jeg, at det hele er på plads på nuværende tidspunkt, fordi jeg har været lidt langsom med svaret!
Det bør være sådan, at dit CPRnr straks viser, at du er over 18, og derfor forstår jeg ikke rigtig det, du har fået tilbage fra borger.dk.
Det er det lokale kirkekontor, som modtager og behandler ansøgningen fra dig gennem borger.dk, og de vil med det samme kunne se, at du er myndig.
Hvis du IKKE allerede har modtaget din navneændring, så ring til den kirke, du bopælsmæssigt hører til, og spørg, hvordan det går med behandlingen af din navneændring.
Hvis der er problemer, kan du jo bare bede dem se på dit CPRnr, at du har fuld ret til at ansøge om navneændring, og at du har betalt!
Naturligvis kan det jo godt være, at du ikke får lov at kalde dig det, du har ansøgt om - hvis det er et ikke-godkendt fornavn eller et ikke-åbent efternavn - men det er ligesom noget helt andet!
Så kære ven, jeg tænker og håber, at det hele må lykkes! Alt godt og God bless...
Signe Voldby, præst