DAGENS ORD: ”Derfor vil jeg gøre jer bekendt med, at ingen, som taler ved Guds ånd, kan sige: Forbandet er Jesus! og ingen kan sige: Jesus er Herre! undtagen ved Helligånden.” 1 Korinter 12:3

Dåb uden faddere

Kan vores lille søn blive døbt uden at have faddere tilstede i kirken ved dåben?

Hello, nybagte forældre,
Til lykke med jeres lille søn - og hvor er det dejligt, at I vælger dåb med al Guds velsignelse og kærlighed.
Hvad angår faddere, så er reglerne ret klare. Der skal være mindst to faddere, døbt med kristen dåb, over konfirmationsalderen, og naturligt nok må en fadder ikke have tilsluttet sig et ikke-kristent samfund.
Hvis I ikke har nogen andre faddere, så kan fx to fra kirken være faddere. De fleste kirkegængere vil følelser som en stor ære og glæde at blive spurgt, og de vil sikkert bede for jeres lille dreng hver dag.
Det kan være en god mulighed for jer.
Dog skal I vide, at man sagtens kan vælge barnets bedsteforældre eller onkler og tanter som faddere -altså familiemedlemmer, som måske alligevel er der i kirken, og som altid vil elske jeres lille dreng.
Tænk lidt over det og tal eventuelt med den præst, der skal døbe jeres lille søn.
Al Guds fred til jer...
Signe Voldby, præst