DAGENS ORD: ”For alt, hvad der er født af Gud, overvinder verden; og den sejr, som har overvundet verden, er vor tro. v5 Og hvem andre kan overvinde verden end den, som tror, at Jesus er Guds søn?” 1 Johannes 5:4

Svensk statsborger

Jeg er døbt og konfirmeret i Sverige. Flyttede til Danmark som 21-årig og har nu boet her siden, og nu er jeg 73 år. Betaler ikke kirkeskat her.
Spekulerer lidt over, hvor jeg står sammenlignet med en kirkeskatsbetalende dansker, når jeg dør i relation til begravelse etc.
Nu har jeg tænkt mig, at min aske skat spredes mellem mine to lande, så meget postyr bliver det ikke.

Kære spørger,
Tak for mail om dine tanker og din tilknytning til die to lande, Danmark og Sverige.
Det virker , som om du vældig fint, har fundet en løsning, når du engang ikke er her mere... Dog vil jeg blot lige kommentere det, du skriver.
1.
HVIS du gerne vil være med i den danske folkekirke og betale den lille kirkeskatsprocent de sidste år, du lever, så anerkender vi jo selvfølgelig din dåb i Sverige, og du kan ved henvendelse til det nærmeste kirkekontor ansøge om, at du registreres som medlem i den danske Folkekirke.
2.
Askespredning er en vældig god idé - men man kan jo i teorien ikke sprede asken hvorsomhelst. Her er det utrolig vigtigt, at du nedskriver præcis det, du ønsker og taler med evt. slægtninge om det, så alle ved det.
Man kan ytre ønske om at få spredt sin aske over åbent hav.
Man kan også få delt sin aske i to urner, hvor den ene sættes ned i Sverige, og den anden på en kirkegård i Danmark . Her kan man vælge mellem et lille urnegravsted eller at få urnen sat ned i en plæne med sten og navn på, eller at urnen kan blive nedsat på det, man kalder fællesgraven.
Netop med dine ret afklarede tanker om din tilknytning til begge lande, da vil jeg igen råde dig til også at få nedskrevet de sidste detaljer om askespredningen.
Og så vil jeg ellers ønske dig en velsignet jul og fremtid med mange gode år foran dig.

Venligst,
Signe Voldby, præst