DAGENS ORD: ”For alt, hvad der er født af Gud, overvinder verden; og den sejr, som har overvundet verden, er vor tro. v5 Og hvem andre kan overvinde verden end den, som tror, at Jesus er Guds søn?” 1 Johannes 5:4

Mathæus 13/12

Jeg forstår ikke:
Den som har, skal have mere
Den som ikke har skal alt fratages???
Godt nytår til alle.

Søren Hellqvist

Hej Søren
Tak for spørgsmålet. Ja det er ikke altid ligetil af forstå sammenhængen i Jesu udtalelser.
For mig er det vigtigt at have et større overblik over hvordan Jesus agerede. I dette tilfælde, hvor han taler om at så og høste, synes jeg oversættelsen i Hverdagsdansk passer bedre.
” De, der gør brug af det, de har fået betroet, vil få mere, så de har overflod. Men de, der ikke gør brug af det, de fik betroet, vil miste det hele.”
Hvor der er tale om at få noget betroet, og ikke tale om af få det frataget, men om at miste. Hvis du bliver betroet noget korn, kan du vælge a spise det og beholde det selv, eller du kan så det og få frugten af det.
Hvis du sår det du er blevet betroet giver det frugt, hvis du spiser det eller gemmer det, mister du det hele. Livet og verden er bygget op efter den formel. Ting skal bruges ellers synder det hen. Din krop består af muskler. Hvis du træner/bruger dem vokser de. Bruger du dem ikke syner de hen. Så og bær frugt. Osv
Jeg håber det hjælper dig lidt
Hilsen Hans

Hans Fhær Larsen