DAGENS ORD: ”Derfor vil jeg gøre jer bekendt med, at ingen, som taler ved Guds ånd, kan sige: Forbandet er Jesus! og ingen kan sige: Jesus er Herre! undtagen ved Helligånden.” 1 Korinter 12:3

dåb

kan I hjælpe mig. Jeg skal være gudfar, men mangler at vide hvilke spørgsmål der kommer udover at der bliver spurgt om hvad barnet skal hedde.

Kære kommende Gudfar.
Undskyld ventetiden.
Ja, som du ved bliver du spurgt: Hvad er barnets navn? Det skal du jo så svare på.

Det første spørgsmål er dog:
Er barnet hjemmedøbt?
(Det ved forældrene til barnet, - så det skal du lige have at vide fra dem. Og så skal du naturligvis svare, ud fra det du får at vide fra dem.)

Efter spørgsmålet om barnets navn bliver der spurgt ud fra Trosbekendelsen:
Forsager du Djævelen og alle hans gerninger og alt hans væsen ? Og så skal du svare Ja.

Så bliver der spurgt:
Tror du på Gud Fader, den Almægtige, himlens og jordens skaber ? Også her skal du svare Ja.

Så bliver der spurgt:
Tror du på Jesus Kristus, hans enbårne Søn, vor Herre, som er undfanget ved Helligånden, født af Jomfru Maria, pint under Pontius Pilatus, korsfæstet, død og begravet, nedfaret til dødsriget, på tredje dag opsatndenfra de døde, opfaret til himmels, siddende ved Gud Faders, den Almægtiges, højre hånd, hvorfra han skal kommme at dømme levende og døde ? Også her skal du svare Ja.

Så bliver der spurgt:
Tror du på Helligånden, den hellige, almindelige kirke, de helliges samfund, syndernes forladelse, kødets opstandelse og det evige liv ? Også her skal du svare Ja.

Til sidst spørges der:
Vil du døbes på denne tro ? Også her skal du svare Ja.

Til lykke med den kommende dåb.

Gud velsigne både dig, barnet og forældrene.

Ivan L. Jakobsen,
sognepræst.