DAGENS ORD: ”Men Talsmanden, Helligånden, som Faderen vil sende i mit navn, han skal lære jer alt og minde jer om alt, hvad jeg har sagt til jer.” Johannes 14:26

Er det religøst betinget?

På midtsjællande er det mere reglen end undtagelsen at kirkerne havde tårnet mod øst - eksempelvis Sct. Bendts, Bringstrup, Sigersted. Det er nogle af de ældste kirker - hvornår ændredes skikken?

Tornem Olejaz Larsen

Hej, Tornem.
Tak for spørgsmålet.
Jeg ved ikke, hvorfor der på Midtsjælland er tårne mod øst i nogle af kirkerne. Jeg må opfordre dig til at gå på opdagelse i de forskellige kirkers historie.

Men helt fra de første danske kirker har man haft kirkens kor og alter placeret mod øst. Menigheden sidder så med øjnene rettet mod øst, hvorfra vi forventer at Jesus Kristus skal komme igen, som solopgangen fra det høje. Kirketårnet er så oftest placeret modsat - altså mod vest.

Med hensyn til dit spørgsmål, om det er religiøst betinget, at nogle kirker har tårnet mod øst, - så ved jeg det ikke.

Ivan L. Jakobsen
Tidl. sognepræst ..

NB.
Her i Frederiksværk har de fleste kirker tårnet i vest, - men Vinderød Kirke har tårnet i syd - og Kregme Kirke tårnet i øst - men alle har kor og alter mod øst.

Ivan L. Jakobsen

Ivan L. Jakobsen, Tidligere sognepræst