DAGENS ORD: ”Og er det ved nåde, er det ikke længere af gerninger; ellers ville nåden jo ikke længere være nåde” Romerne 11:6

Far

Hej
Min mand har aldrig kendt sin far, og han er heller ikke noteret på dåbsattesten. Han er resultatet af en flirt. Hans mor er igennem årene kommet med mange forskellige forklaringer. Den sidste lyder på at hun har fået hans far slette fra dåbsattesten. Hans far var åbenbart kriminel i en eller anden udstrækning og hun frygtede at han ville bortføre min mand. Derfor fik hun ham slette på attesten, ved hjælp af en sagsbehandler på kommunen. Kan man det? Vil det være muligt for min mand at finde ud af faderens identitet, feks via statsamtet? Min mand er født i 1980.

Mvh Maja

Kære Maja,
Din mand har ret til fuld aktindsigt om sig selv i kirkebøgerne. Der vil i kirkebogen stå, om en far har været noteret, og om han er blevet slettet igen - så man skal lige ruste sig lidt, når man beder om en fuld udskrift eller kopi af kirkebogen.Det KAN jo også være, at hans mor ganske enkelt ikke ved, hvem der er hans far.
Naturligvis er det kun din mand, der kan rekvirere aktindsigt om sig selv - så han kan prøve at henvende sig til det sted, hvor han er fødselsregistreret/døbt og bede dem kopiere/printe ud, hvad der står om ham.
Venligst og Guds fred,
Signe Voldby, præst