DAGENS ORD: ”Men Talsmanden, Helligånden, som Faderen vil sende i mit navn, han skal lære jer alt og minde jer om alt, hvad jeg har sagt til jer.” Johannes 14:26

Navneændring - Bindestreg i mellemnavn - Sammensat pige/drengenavn

Hej,

Jeg har pt. et pigenavn samt et drengenavn som mellemnavne.
Jeg vil gerne tilføje to mere, et af hver, som betyder en del for mig.
- Og det skulle der vist ikke være noget i vejen for.

Det jeg er i tvivl om er, om det er tilladt at sætte en bindestreg
imellem sådan to mellemnavne, og særligt om det er tilladt når
det ene er et drengenavn og det andet er et pigenavn?

Eksempel: Ida-Emil

Jeg har ikke kunnet finde svar på dette spørgsmål nogle steder.
Så jeg håber der er svar at hente her, så jeg ikke risikerer afslag
ved ansøgningen om navneændring.

På forhånd tak.

Mvh. Kasper

Kasper

Hey Kasper,
Tak for dit spørgsmål om navne og bindestreg! Jeg har undersøgt en masse og talt med kloge personer - og her er lidt af det, jeg har fundet ud af!
For det første:
Ja, du kan godt komme til at hedde to ekstra navne (både pige- og drengefornavn, tilladt efter ganske bestemte paragraffer) som mellemnavne efter ansøgning/betaling gennem borger.dk.
Måske ved du også, at når man ansøger om navneændring på borger.dk, så sendes ansøgningen automatisk til ansøgerens kirkekontor, der som registrerende myndighed behandler sagen. Gebyret, som man betaler, går til navnebehandlingen, hvad enten ansøgeren får tilladelse eller afslag på navneansøgningen.
For det andet:
Hvad angår bindestreg i fornavne,da er det ikke muligt at sige på forhånd, om der vil blive givet tilladelse. Der står i loven, at man sagtens kan lave bindestreg mellem EFTERnavne, hvis ansøgeren ellers har ret til begge efternavne.
Men der står ikke specifikt i loven, at der er samme uproblematiske mulighed for at sætte bindestreg mellem to fornavne, muligvis kompliceret af, at det er bindestreg mellem et traditionelt pigenavn og et traditionelt drengenavn.
Derfor for det tredje:
Kirkekontoret vil nok i alle tilfælde sende din ansøgning videre til Statsforvaltningen, der er den afgørende og besluttende instans omkring det, der kaldes et "nyt fornavn" - og det er jo det, du håber at få!
Så det er en rigtig god idé, at du henvender dig til Statsforvaltningen og simpelthen spørger på forhånd, om der er mulighed for de navne med bindestreg, som du ønsker dig.
Hvis du får at vide, at det er fint nok, så kan du kaste dig ud i ansøgning og betaling gennem borger.dk.
Hvis du får at vide, at der vil blive givet afslag, så sparer du de 5-600 kr, som følger med en ansøgning.
Så, kære Kasper, held og lykke med det hele - og al Guds velsignelse til dig!
Fra
Signe Voldby, præst