DAGENS ORD: ”Og er det ved nåde, er det ikke længere af gerninger; ellers ville nåden jo ikke længere være nåde” Romerne 11:6

Sognebarn flytter udenfor mit elskede sogn, hvad så?

Kære Netpræst.

Jeg skal flytte til nabosognet, men vil allerhelst høre til i mit nuværende sogn, da jeg føler et stort tilhørsforhold til sognets præst og kirker, kan jeg blive ved med at være med i mit nuværende sogn?

Kære V,
Hvor er det dejligt, at du har tilhørsforhold til dit gamle sogn - og det kan du sagtens bevare!
Du skal tale med din tidligere præst og udfylde en sognebåndsløserblanket, og så vil du efterfølgende have samme rettigheder, som da du boede i sognet!
Dog "behøver" man ikke løse sognebånd - man kan sagtens komme frit i kirken alligevel, når man kender præsten og menigheden, men for nogen kan det give en god ro at vide, at ma officielt hører til.
Endelig kan det få betydning, hvis der kommer "kamp-valg" til menighedsrådet i dit gamle sogn, for da kan man kun - med bopæl uden for sognet - være med til at stemme (eller stille op til Rådet!), hvis man har løst sognebånd...
Al Guds velsignelse i julen,
Signe Voldby, præst