DAGENS ORD: ”Hesten gøres rede til krigens dag, men sejren er Herrens sag.” Ordsprogene 21:31

Dåbsattest!

Hej

Jag är svensk men bor i Köpenhamn. I maj ska jag och min danska käreste få vårt första barn. Vi är dock ikke gifta ännu och jag har hört att jag måste skicka in något som kallas för "dåbattest" för att få regitrerat faderskapet. Mina föräldrar vet inte med sig att de har fått något när jag föddes (de kan i alla fall inte hitta något). Vad precis är det ni vill att jag ska skicka in för oplysninger och vet ni var jag kan få tag i dessa??

I sverige har vi också något som heter födelseattest (hittar ikke den heller) där det står var man föddes, vem som är föräldrar etc. Kan det vara något eller ska det vara utskrivet från svenska kyrkan?

Johan Eriksson

Kære Johan.
Til lykke med Jeres kommende barn.

Jeg ved ikke, hvor du kan få en dåbsattest - eller födelsesattest, - men prøv at spørge på den svenske kirkes spørgeside: info@svenskakyrkan.se.

Forklar dem situationen. Jeg tror, at de kan hjælpe Jer.

Ivan L. Jakobsen
sognepræst