DAGENS ORD: ”Men søg først Guds rige og hans retfærdighed, så skal alt det andet gives jer i tilgift.” Mattæus 6:33

Er man stadig døbt når man er udtrådt af folkekirken

Jeg sidder og diskuterer med min mand omkring vores udtrædelse af kirken, hvor jeg påstår vi ikke længere er døbt. At vi med udmeldelsen har annulleret dåben , hvorimod min mand fastholder vi for altid vil være døbt.

Hvem har ret ?

Annelise Hviid

Kære Annelise,
Tak for jeres meget kontante spørgsmål - jeg håber ikke, at du har satset alt på væddemålet, for det er faktisk din mand, der har ret!
Dåben er i bund og grund at modtage alle Guds stærke løfter og være Guds barn - dvs et ja til den Far i himlen, som den kristne kirke tror på - og både katolikker, protestanter, frikirkefolk - vi tror på den samme treenige Gud - vi tror på den samme Gud - men allervigtigst er nok, at Gud tror på os!
Den anden ting ved dåben i Folkekirken er netop det, at man ved dåben bliver optaget i Folkekirken. Men hvis man fx ønsker at træde ud af Folkekirken, mister dåben ikke sin værdi, for Gud trækker ikke sine løfter tilbage!!
Og vil man gerne engang igen være medlem af Folkekirken, skal man ikke døbes igen, men blot optages i kirken igen - og dermed betale medlemskontingent i form af kirkeskat.
Medlemsskabet er jo for vores kirke et vigtigt grundlag, også økonomisk - så man kan sørge for, at vores smukke kirker slår dørene op og modtager mennesker til dåb, konfirmation, bryllup, gospelgudstjenester, minikonfirmander, begravelser osv...
Så... til lykke til din mand - og glæd jer over vores smukke kirker og over, at I - måske? - er døbt!
Al Guds fred - også midt i væddemålet!
Signe Voldby, præst