DAGENS ORD: ”Men vort borgerskab er i himlene; derfra venter vi også Herren Jesus Kristus som frelser.” Filipperne 3:20

Hvem skal man bede til?

Har jo 3 åndelige lys i mit åndsliv; gud, Jesus Kristus og engle og jeg har ofte tænkt på hvilken, som er den rigtige at bede til? Altså aftenbøn, dagsbøn, bøn ved særlige lejligheder osv.

Hvad er forskellen og dermed hvilken bør man rette sin bøn til?

MVH
Morten Jensen, Odense

Morten Jensen

Kære Morten
Tak for dit spørgsmål.

At bede til Gud og at bede til Jesus Kristus, er i kristen forstand to sider af samme sag. Englene derimod er Guds tjenere og som sådan ikke dem vi skal bede til. Nu er Gud ikke smålig med de ord vi bruger. Nej, han ser til vores hjertes mening, så han bliver ikke forvirret hvis vi sender vores bønner i en lidt skæv retning.

Da Paulus underviste Timotheus om bøn skrev han i sit brev til ham: ”Jeg formaner da først af alt til bønner og anråbelser, forbønner og taksigelser for alle mennesker; bed for konger og for alle i høje stillinger, så vi kan leve et roligt og stille liv, i al gudfrygtighed og agtværdighed. Det er godt og værdsat hos Gud, vor frelser, som vil, at alle mennesker skal frelses og komme til erkendelse af sandheden. For der er én Gud og én formidler mellem Gud og mennesker, mennesket Kristus Jesus, som gav sig selv som løsesum for alle.” (Paulus Første brev til Timotheus kapitel 2 vers 1-6a)

Tillad mig derfor at bruge nogle linjer på Gud i første omgang: Gud er en person, ikke et svævende begreb. Nogle mennesker omtaler Gud som hinsides personlighed. Som om Gud i virkeligheden er et eller andet upersonligt, dvs. noget mindre end noget personligt. Dette stemmer langtfra med jødedommens og kristendommens skrifter og erfaring. Gud er et væsen med personlighed. Gud er hellig. Gud er retfærdig. Gud er engageret og udadvendt. Gud elsker opofrende og han er skabende.

Treenigheden er et uomtvisteligt begreb i den kristne forståelse af, hvem Gud er. Vi beskriver Gud som Fader, Søn og Helligånd. Ikke at vi har opfundet begreberne, nej sådan åbenbarer Gud sig i urkirken og sådan beskrives han i Det Nye Testamente. Gud er et væsen, der består af tre personer og alligevel er ét væsen, ligesom en terning består af seks kvadrater og alligevel forbliver ét geometrisk legeme. Den første person kaldes Faderen og den anden Sønnen og den tredje Helligånden.

Selv beder jeg – lidt afhængigt af sammenhængen – til alle tre på skift, men med et særligt fokus på Jesus. Fordi Jesus Kristus er hele forudsætningen for både frelsen og bønhørelsen.

Det er på grund af Jesu død og opstandelse for dig og mig, at vi ved troen har adgang til Gud Fader.

Jesus er Guds herligheds glans og hans væsens udtrykte billede, og han bærer alt med sit mægtige ord. Da han havde skaffet renselse for vore synder, tog han sæde ved den Højestes (Faderens) højre hånd i det høje. (Hebræerbrevet kapitel 1 vers 3)

Vi har altså en frelser – og en bror – i Jesus Kristus, der gør at vi har fri adgang til Guds nåde og derved har fået adgang til ’Guds ører’ når vi beder. Det er derfor Jesus har en særlig betydning for, at vores bønner bliver hørt.

Jeg beder til Gud Fader, når jeg trænger til min himmelske far, i et fortroligt øjeblik. Jeg beder til Jesus Kristus, om at han vil forbarme sig over mig, tilgive mig, og forløse mit sind og mine tanker. Og jeg beder Helligånden om hjælp, når jeg har brug for visdom og styrke. Og ja, utallige andre ting beder jeg Gud om at hjælpe mig med. Og altid slutter mine bønner med at jeg nævner Jesu navn.

Tillad mig dernæst at skrive nogle linjer om bøn, i det hele taget: Bøn i bibelsk forstand er knyttet til gudsåbenbaringen. Bøn er at strække sig mod den levende Gud. Bøn er at overgive livet i Guds hænder og at modtage livet af Guds hånd. I sit dybeste væsen er bøn henvendelse til Gud og samfund med Gud – den troende taler med Gud – og den troende hører fra Gud!

Bøn i kristen forstand bygger på det faktum, at Gud på forhånd kender alle behov, men at vi med vores overgivelse indtræder som medarbejdere i Gudsriget. At vi som Guds børn deler vore oplevelser og bekymringer, såvel som vore håb og drømme med Jesus og med vores far i himmelen.

Bønnens forudsætning i bedste forstand er, at vi ikke stiller os tilfreds med vores egne tanker og meninger, men at vi i stedet giver plads til, at Helligånden virker i os og igennem os. At Guds ord og Guds ånd får adgang til vores meningsdannelse og til vores persondannelse.

Jeg ønsker for dig at Helligånden fortsat må virke i dig og lade din tro styrkes i troen på Jesus Kristus.

Kærlig hilsen

Henrik Frimand-Meier