DAGENS ORD: ”Trofast er Gud, som kaldte jer til fællesskab med sin søn, Jesus Kristus, vor Herre.” 1 Korinter 1:9

Troen kommer imellem vores kærlighed

Hej jeg skriver til dig fordi jeg har et alvorligt problem mellem min kæreste og jeg. Jeg er en 26 årig kvinde, og min kæreste er 28, vi er begge kristne, jeg er meget stærk troende, langt mere end min kæreste er. Vi har været sammen i 2 år nu, og vi bor sammen, men har ingen børn. I dag har vi talt mere om tro, og min kæreste er tilsyneladende meget mindre troende, end jeg troede.
Han tror på Gud og på Jesus, men han tror ikke på, at Jesus opstod fra de døde, og han tror heller ikke på himlen. Han håber, at himlen eksisterer, men han tror ikke på det, han tror, ​​at paradis/himlen er nu på denne jord. Når vi får børn, siger han, at han vil bede med dem og hjælpe dem med at blive kristen, men han vil stadig dele sine synspunkter om, at Jesus aldrig er opstået fra de døde, og at himlen højst sandsynligt ikke eksisterer. Jeg vil ikke have, at han lærer det til mine fremtidige børn, fordi det er falsk information om kristendommen, men han vil alligevel fortælle dem det. Udover det, så ville han acceptere og respektere, hvis vores børn konverterede til en anden religion, f.eks. islam, han ville tale med dem om det mange gange, før de konverterede, men hvis det var det, de ville, og de var 18+ ville han acceptere det. Jeg ville stadig elske mine børn, men jeg ville også blive meget skuffet, men jeg ville elske dem lige så højt. Men jeg vil også bede dem om at flytte ud, før de konverterer, fordi jeg ikke ønsker, at nogen skal bede eller tilbede nogen anden Gud i mit hjem. Min kæreste siger, at jeg er overfølsom, egoistisk og uretfærdig.
Jeg ville elske, at mit hjem var fyldt med kærlighed og tro, at Gud ville være i centrum i vores liv og vores hjem. Men da jeg spurgte min kæreste om det, svarede han, at han tror på Gud og Jesus, men han ønsker ikke, at Gud skal være centrum i hans liv, i hans forhold eller i hans hjem. Derudover siger han, at han sjældent beder, kun i svære tider, og at Gud ikke krydser hans tanker hver dag eller de fleste dage. For det meste tænker han ikke på Gud. Han har også et problem med, at jeg har for mange kristne ting omkring f.eks. et kors, et engle billede, et billede med "tro, kærlighed og håb", han siger, at han ikke vil have, at hans hjem skal se sådan ud. Hvordan kan man så en være kristen? Udover det er han en vidunderlig person, meget kærlig, hjælpsom, betænksom og positiv, jeg elsker ham af hele mit hjerte, men det her med religion er en kerneværdi-ting, og vi er bare ikke enige om disse ting..
Jeg beder dig om et ærligt svar, skal jeg forlade ham eller blive hos ham?
Hvis jeg ignorerer problemet med troen, er det hele fint, men min mavefornemmelse fortæller mig, at jeg ikke kan svigte Gud, men min kæreste har udtrykt meget klart, at han aldrig ønsker at ændre sig eller prøve på det.
Skal jeg forlade ham eller blive?
Line

Line Nielsen

Kære Line
Det er meget svært spørgsmål, du stiller.
Din kæreste lyder som et rigtigt dejligt menneske, og jeg tænker ikke umiddelbart, at du bør forlade ham. Han har de samme spørgsmål, som mange mennesker idag har, og har, som de fleste, svært ved at være så fast i troen, som du er.
Jeg tænker, at I skal fortsætte dialogen omkrlng disse tros-spørgsmål, som jo er meget vigtige. Det lyder til, at I har mange betydningsfulde ting til fælles, og det skal ikke bare rives itu.
Prøv at lyt mere ind til ham, og prøv begge at dele mere omkring troen. Vi er jo alle som mennesker under konstant udvikling på vores veje i forhold til tro, og det tænker jeg også du og din kæreste kan være - gerne sammen. Det handler jo ikke om “rigtigt” eller “forkert”, men om at være i dialog, med fokus på kærligheden.
Hvis din kæreste gerne vil være en god og kærlig far, er dette det vigtigste.
Skriv gerne igen …
Guds fred