DAGENS ORD: ”Men alle de troende var sammen, og de var fælles om alt.” Apostlenes Gerninger 2:44

Bekymring

Hej Netkirken,

Jeg kontakter jer da jeg har en kollega der for nyligt har meldt sig ud af den danske folkekirke. Han er begyndt at opføre sig mistænkeligt lige siden, og jeg er begyndt at tænke - kan det være en besættelse af et ikke-kristent væsen?

Håber I kan slå mine bekymringer til jorden.

Må Gud være med jer,
hilsen Kian
✝️

Kære spørger
Der kan være mange grunde til, at man vælger at melde sig ud af folkekirken. Jeg kan huske, at den gamle professor i teologi Johannes Aagaard sagde, at det var de troende, der meldte sig ud af folkekirken. Det var naturligvis sagt med et glimt i øjet - men der var også en alvor i det. For han mente, at dem, der melder sig ud, ofte har tænkt mere over troen, end dem, der blot bliver af vane.
Når jeg nævner det, er det for sige, at man jo ikke ved, hvorfor folk melder sig ud. Jeg vil derfor opfordre dig til at spørge vedkommende om, hvorfor han har meldt sig ud. Og hvis du synes, at han opfører sig mærkeligt eller mistænkeligt, så nævn det for ham og spørg, hvad der er sket, og hvorfor han opfører sig, som han gør. Det er langt bedre end at gå rundt med forskellige antagelser, gisninger og bekymringer.
Det skal blot være mit råd til dig.
Og med det vil jeg sige dig tak for spørgsmålet og ønske dig godt nytår.
Steen Skovsgaard

Steen Skovsgaard