DAGENS ORD: ”Derfor vil jeg gøre jer bekendt med, at ingen, som taler ved Guds ånd, kan sige: Forbandet er Jesus! og ingen kan sige: Jesus er Herre! undtagen ved Helligånden.” 1 Korinter 12:3

dåbsattest

Er det rigtigt at når man (min datter) bliver gift skal have en ny dåbsattest med det nye navn (som hun får fra manden)skal stå deri.
I så fald så er det jo ikke døbenavnet mere?

Preben Andersen

Kære Preben,
Du må virkelig undskylde det meget sene svar. Måske ved du alt om det nu fra andre sider, men da spørgsmålet faktisk er rigtig vigtigt, besvarer jeg det alligevel her i vores offentlige net-kirkerum!
Der er kommet en ny navnelov i foråret 2006 - og jeg tror, at det er den, der har skabt fx. dette nye spørgsmål.
I gamle dage - altså før den nye navnelov for et halvt år siden! - var det sådan, at man havde en dåbsattest med sit "eget" navn og fx. en vielsesattest, hvor der står ens "eget" navn OG ens giftenavn.
Sådan er det ikke mere.
Den nye navnelov lægger op til, at det navn, man vælger, fx når man bliver gift - det ER ens eget navn. Det hedder man fra dén dag, selv om man altid kan genantage sit første efternavn.
Den første tid lige efter loven trådte i kraft, kunne man ikke få sin ægtefælles navn ved vielsen - det skulle man få bagefter ved navneændring - og det er sikkert det, din datter har været ude for. Og egentlig synes jeg, at det rigtigste havde været, at hun ikke fik en ny dåbsattest, men fik det, der OGSÅ er kommet med den nye lov, nemlig en navneattest - dvs. en dokumentation på det nye navn, som ikke har noget med det kirkelige, fx. dåben at gøre.
Kort tid efter loven trådte i kraft, blev man klar over, at rigtig mange GERNE ville skifte navn præcis den dag, de blev gift, og det er der nu igen mulighed for, så man altså på vielsesattesten ser det nye navn - stadig dog uden det gamle "eget" efternavn.
Grunden til, at man - i tilfælde af rigtig navneændring udskriver en ny dåbsattest - handler om, at dåbsattesten fortæller to ting - om dåb og om navn!! Og da en person er den samme hele livet, ligemeget om man skifter alle navne - så gælder dåben (altså det at Gud velsigner og rører hjertet)jo uansét navnet!
Håber at dette lange svar kan bruges...
Alt godt og Guds fred,
Signe,præst