DAGENS ORD: ”Derfor vil jeg gøre jer bekendt med, at ingen, som taler ved Guds ånd, kan sige: Forbandet er Jesus! og ingen kan sige: Jesus er Herre! undtagen ved Helligånden.” 1 Korinter 12:3

Gudmoderfunktionen? Opgaver og forventninger?

"EN GUDMODER ELLER EN GUDFADER ER DEN,DER BÆRER BARNET! FADDERE ER DE ØVRIGE VALGTE VIDNER TIL DÅBEN"
HVILKE FORVENTNINGER KAN FORÆLDRENE HAVE TIL EN GUDMODER,DER IKKE SKAL BÆRE BARNET? ER HUN DA LIGESTILLET MED FADDERNE? NEMLIG AT SIKRE AT BARNET OPDRAGES I DEN KRISTNE TRO, HVIS DET FRYGTELIGE SKULLE SKE AT FORÆLDRENE SKULLE FALDE BORT FØR BARNET ER VOKSEN?
EN GUDMODER DER BÆRER BARNET TIL DÅBEN,HVILKE KRAV/FORVENTNINGER HAR MAN TIL HENDE?
MED VENLIG HILSEN
ULLA

Kære Spørger.
En Gudmoder eller Gudfader er den, der bærer barnet og svarer på barnets vegne. Som regel er Gudmoderen/Gudfaderen også fadder, - ligesom de øvrige faddere.
Man vælger selvfølgelig en til at bære barnet, som man har tillid til og har det godt med. Og for mig at se er det vigtigt, at pågældende selv ønsker at leve som kristen - selv tror, - sådan som pågældende jo skal sige ja til på barnets vegne.
Som forældre må man have forventning til, at pågældende vil barnet det godt - og vil være med til at bakke forældrene op med hensyn til at give barnet en kristen oplæring. Dernæst også, at både Gudmoder/Gudfader lige som de øvrige faddere vil være med til at bede for barnet og dets familie.
Hvis der skulle ske det forfærdelige, at forældrene falder bort, før barnet er voksent, -
så ligger der dog ikke noget juridisk i, at det så er fadderne, der f.eks. skal have barnet. Derimod har fadderne så virkelig forpligtelsen til at sørge for barnets kristne oplæring.

Ivan L. Jakobsen

Ivan L. Jakobsen