DAGENS ORD: ”Derfor vil jeg gøre jer bekendt med, at ingen, som taler ved Guds ånd, kan sige: Forbandet er Jesus! og ingen kan sige: Jesus er Herre! undtagen ved Helligånden.” 1 Korinter 12:3

Dødsfald i udlandet

Vi bor i udlandet og har ikke været medlem af folkekirken i DK, idet min mand er katolik.

Vi bor nu i Frankrig og betaler til den danske protestantiske kirke i Nice. Vil vi få problemer med at blive begravet på en dansk kirkegård med en danske præst, der medvirker ved begravelsen (protestantisk)?

Jeg ville blive glad for et svar, da der er nok af problemer, den dag, man står i situationen

På forhånd tak.

Lilian Schmahl

Kære Lillian,
Tak for dit spørgsmål, og jeg kan sige med det samme, at du behøver ikke at være bekymret, men det kan være godt at tænke igennem, netop som du gør.
I min kirke og i flere, jeg kender til, har jeg et par gange udlånt den til en katolsk præst, der skulle stå for begravelsen af en fra sognet, der var katolik.
Det er i virkeligheden den nemmeste løsning, og det vil være virkelig godt, hvis I laver et lille "testamente", hvor I skriver jeres ønsker ned.
Sådan et stykke papir kan I også sende til det pågældende sogn i Danmark efter eventuelt at have aftalt det med den lokale præst dér, så I
herefter vil have stående:
begravelse i den og den kirke i Damnmark
ved katolsk præst.
Jeg håber, at dette svar hjælper jer videre og ønsker jer
glædelig advent.
Signe, præst