DAGENS ORD: ”Derfor vil jeg gøre jer bekendt med, at ingen, som taler ved Guds ånd, kan sige: Forbandet er Jesus! og ingen kan sige: Jesus er Herre! undtagen ved Helligånden.” 1 Korinter 12:3

Papir fra gudmor?

Hej.
Jeg skal være gudmor til sommer vis alt går vel.
Men skal jeg kunne frem vise nogle papir på at jeg er døbt og konformert? Eller kommer det helt frem vis men f.eks. opgiver sit person nr. til præsten?
Kan der være både en gudmor og en gudfar til samme dåb? Hvor mange faddere skal der minumum være?

VH.
Suzan

Suzan Christensen

Hej Suzan,
Dejligt at du skal være gudmor til sommer!
Hvad angår dine spørgsmål, så er det rigtigt , at man skal være døbt og medlem af folkekirken for at være gudmor, men jeg tror bestemt ikke, du bliver afkrævet et bevis for det. Der vil man nok bare spørge, fx. forældrene om faddernes medlemsskab og tro på jeres ord. Faktisk er CPRnr ikke nødvendigt, når du står fadder.
Gudfar/gudmor er egentlig betegnelse for den, der bærer barnet - dermed kan der kun være én! Men fra gammel tid har man ofte regnet ægtefællen til den, der bærer, for at "høre med" som gudfar/gudmor. I dag er der også flere og flere, der bruger betegnelsen for det at være fadder.
Antallet af faddere skal i Folkekirken være "mindst tre, højst fem" - ca.!! - og deres opgave er at være vidner til dåben og at være med til at opdrage barnet i den kristne tro!
Glædelig og velsignet jul og Guds fred,
Signe, præst