DAGENS ORD: ”Men Talsmanden, Helligånden, som Faderen vil sende i mit navn, han skal lære jer alt og minde jer om alt, hvad jeg har sagt til jer.” Johannes 14:26

Vielse på Fregatten Jylland

Kære Netpræst

Min kæreste og jeg vil efter 12 års fælleskab gerne vies.
Jeg holder min 40 års fødselsdag d.26.maj på Fregatten Jylland og vil gerne overraske gæsterne med en vielse på Øverste Dæk på Fregatten Jylland. Er vejret for dårligt til udendørs vielse har vi fået lov at gå ind i Kongelogen. Vi har muligheden for en borgerlig vielse ag borgmester eller viceborgmester, mne vil gerne vies af en præst. Kan det lade sig gøre?

Anette Pedersen

Kære Anette,
Yak for henvendelse - hvor lyder det sjovt og skægt med jeres planer... - men!!
Reglen i Danmark er, at præster i Folkekirken vier i kirkerne, og hvis det - oftest pga sygdom - skal ske andre steder, så SKAL biskoppen give tilladelse.
Min biskop i Helsingør stift siger altid nej, om det er anderledes i andre stifter, ved jeg faktisk ikke...
Mit råd ville dog være, at I i jeres situation henvender jer til en feltpræst, en orlogspræst fx, for det kan sagtens være, at en sådan feltpræst har andre muligheder!
Held og lykke!
Signe, præst