DAGENS ORD: ”Men Talsmanden, Helligånden, som Faderen vil sende i mit navn, han skal lære jer alt og minde jer om alt, hvad jeg har sagt til jer.” Johannes 14:26

nådegaver og tungetale

Hej netkirke
Kan i fortælle mig hvorfor at man ikke i folkekirken møder tungetale og nådegaver.
Jeg oplever der er mange mangler i kirken. Har heller ikke oplevet at man beder for folk.
Og hvorfor har man så mange ritualer, jeg mener ånden skal være levende, men det kan den da ikke være hvis det er ritualer som går igen og igen. Er der en forklaring på de her ting, som jeg kunne have misforstået, i så fald hvilken?
Tak for svar!

Hej LB,
Tak for et godt spørgsmål - jeg vil forsøge mig med et (godt) svar!
For det første vil jeg sige, at der findes folkekirker, der har både tungetale og forbøn. Men du har selvfølgelig ret i dit spørgsmål, som nok udspringer af, at de fleste IKKE har det!
Svaret handler selvfølgelig noget om teologi, altså om måden, vi opfatter og tolker Bibelen på - og i øvrigt måden at være kirke på.
Hvad angår åndens gaver, hvor tungetale jo bare er en af dem, er Bibelens omtale af gaverne rig og levende, og den første kirkes afhængighed af åndens frie virke og gaver er jo helt klart noget, der burde vække længsel hos os - altså ikke efter at kontrollere ting, men netop lade Guds ånd virke - frit!
Det mærkelige er jo bare, at der findes flere levende kirkesamfund, hvor åndens gaver ikke har samme udtryk som fx. i Pinsekirken - fx. Luthersk Mission og Indre Mission og andre, også folkekirker- vidunderlige kristne, som med bøn og bibeltro går efter Jesus og i Åndens vejledning, men som altså ikke lige har netop de ting med - som tungetale eller profetier eller bøn ved håndspålæggelse...
Det er jo på den måde virkelig interessant, om vi i vores kirker har en vis "kirkekultur" med os, der præger os.
Der findes kirker med mange åndens gaver, men hvor fællesskabet kan være svært at komme ind i af forskellige grunde, og der kan findes kirker uden det, man kalder Åndens gaver, hvor man mødes af varm Jesus-tro, der åbner for Guds ånds virke.
Hvad angår kirkers ritualer, vil jeg tro, at alle kirker klart har en bestemt måde at gøre ting på, ritualer kan jo være mange ting - også at synge lovsang på en bestemt måde eller stå op/sidde ned, når man synger eller bede på en bestemt måde.
Folkekirkens ritualer har den baggrund, at man IKKE ønsker, at præsten kommer i centrum,(selv om det mærkelig nok ofte virker modsat!!), at det altså ikke er præstens humør eller ideer, der skal præge bøn eller prædiketekst, men netop Guds virke gennem ritualerne. I mange situationer er det befriende - fx. ved begravelser - dér er ritualer rigtig gode.
Nu er det sådan, at mange af folkekirkens ritualer i virkeligheden "bare" er forslag - fx. kirkebønnen - da foreslås det, at man enten beder den faste bøn eller beder en fri bøn med ca. samme indhold.
Der står heller ikke noget om, at man "kun" skal synge salmer - der er fin mulighed for andre sange, også lovsange - og power point osv.
Så folkekirkens frihed er stor - man KAN rigtig meget!!
Håber, det gir dig svar på dine spændende spørgsmål - ellers skriv igen!
Varme hilsener
og al Guds fred,