DAGENS ORD: ”Tænk på det, som er i himlen, og ikke på det jordiske.” Kolosenserne 3:2

Satan og treenigheden

Hej
Hvilke skriftsteder beviser at det er en treenig GUD vi tror på?
Jeg mangler især noget omkring helligånden.

Noget andet jeg har tænkt over er om satan er en engel eller en gudesøn?
jobs bog siger at han er en gudesøn, men jeg har hørt han skulle være en engel.
hvad er rigtigt?
Tak for svar!

Kære Anonym
Det er svært at tale om at bevise treenigheden. En del af Guds plan er, at han er lige for kloge og enfoldige. Han lader sig ikke regne ud.

Et af de steder der tales om Gud som 3 er her i 1.joh.5: 7- Hvor der tales om de 3 vidner. Ellers omtaler Gud sig sselv som os og vi i begyndelsen af 1. mosebog.

1.Joh.5:7-10
7Der er altså tre vidner: 8Ånden, vandet og blodet. Disse tre afgiver det samme vidnesbyrd. 9Vi tror almindeligvis på menneskers udsagn; men Guds udsagn har større vægt. Skulle vi så ikke tro Gud, når han bevidner, at Jesus er hans Søn? 10Enhver, der tror dette, ved i sit hjerte, at det er sandt. Men den, som ikke tror dette, kalder Gud for en løgner. Han tror jo ikke, hvad Gud siger om sin Søn.

Jesus taler hele tiden om Ham selv og Gud som sin far som et. Jesus gør ikke noget uden han har fået det bekræftet hos sin Far. Han Taler også om Helligånden, der skal følge efter ham, og åbenbare hele sandheden. Som helhed taler bibelen om denne treenighed, dog uden at konkretiserer det helt klart.

Det kan være svært for os mennesker at forstå den fulde dybde af det, men billederne som Jesus bruger kan hjælpe os. Når manden og kvinden bliver gift bliver de et kød, altså forenet til en. Menigheden er som et legeme med mange lemmer. OSV

Spørgsmålet om hvad satan var før han faldt er et andet vanskeligt spørgsmål. Vi ved at han var meget højt placeret i hirakiet i himmelen. Han var lovsangsleder, Ærkeengel. Jeg ved ikke lige hvor han bliver kaldt Gudesøn, men han var meget tæt på Gud. Det var det der fik ham til at blive homodig, og lægge planer for at overtage Guds Plads. Det var grunden til at han blev kastet ud af himmelen. Han har lige siden gjort hvad han kan for at ødelægge hvad Gud har skabt. Og det er netop farligt fordi han ved hvad der er det rigtige, og lokker mennesker med noget der ser tilforladeligt ud, for altid at ende med at slå dem ihjel.

Hilsen Hans

Hans Fhær Larsen