DAGENS ORD: ”Derfor vil jeg gøre jer bekendt med, at ingen, som taler ved Guds ånd, kan sige: Forbandet er Jesus! og ingen kan sige: Jesus er Herre! undtagen ved Helligånden.” 1 Korinter 12:3

Priser for vielse udenfor eget sogn.

Hejsa

Min kæreste og jeg vil gerne giftes og da det idag er sværer at finde et ledigt sted at holde festen er vi gået ud fra det til at starte med. Da vi fandt stedet lå det ikke sådan at vi kunne blive viet i eget sogn og da vi er langt fra sogne, hvor vi på nogen måde har til knyttelse fandt vi en kirke i nærheden af hvor vi skulle holde festen. Præsten ville gerne vie os selv om vi ikke havde tilknytning til sognet. Det var jo dejligt.
Så er mit spørgsmål, er det normalt det så koster noget? For vi har fået oplyst at de tager omkring 1200,- for at vie os i denne kirke, hvor vi har forespurgt. Det går til el, varme og organist.
Det er ikke fordi vi har noget mod det og regner stadig med det bliver den kirke, men vil bare høre om det er normalt det koster noget når man ellers betaler kirkeskat.

Med Venlig Hilsen

Camilla

Til lykke med det kommende bryllup.

Også til lykke med, at I har fundet en kirke, I kan blive viet i, og en præst, der vil vi Jer.

Og så til dit spørgsmål. Det er sådan, at den kirkeskat I betaler, går til Jeres lokale sogn. Da I bliver viet i en anden kirke end Jeres egen, får Jeres "bryllupskirke" ikke del i Jeres kirkeskat. Derfor er det ret normalt, at man betaler et beløb til "bryllupskirkens" kirkekasse, så ikke den kirkes kirkeskatteydere skal betale omkostningerne ved "udefra-kommende" bryllupper.

Ivan L. Jakobsen

Ivan L. Jakobsen