DAGENS ORD: ”Men Talsmanden, Helligånden, som Faderen vil sende i mit navn, han skal lære jer alt og minde jer om alt, hvad jeg har sagt til jer.” Johannes 14:26

Fadder/ ikke medlem af Folkekirken?

Hej Netkirke

Vi skal have vores søn døbt om 3 uger og har fundet 3 faddere. Den ene er dog ikke medlem af Folkekirken men er medlem af Jesu Kristi Kirke af Syvendedags Hellig (Mormon-kirken) og er døbt heri. Kan han stå fadder til vores søn? Kan vores præst evt. dispensere fra et evt. krav om at være døbt ind i Folkekirken? Vi har endnu ikke haft en før-dåben-samtale med vores præst.

Med venlig Hilsen
Lisanne Cloos
Christian Nestler Jensen

Lisanne Cloos og Christian Nestler Jensen

Hej Lisanne og Christian,
Til lykke med jeres lille søn - og hvor er det dejligt, at I netop tænker over jeres faddere og betydningen af det - og altså stiller et spørgsmål her!
Nu skal I høre, reglen er, at man for at være fadder skal være døbt med den kristne dåb, og det er en mormon-dåb ikke.
Det skyldes ganske klart, at vi inden for "firmaet Folkekirken" er nødt til at have bl.a. den regel, at man for at kunne sige ja til "at opdrage i den kristne tro" også skal høre til den kristne tro, defineret ud fra Folkekirkens trosgrundlag, troen på den treenige Gud, på den korsfæstede og opstandne frelser Jesus, at Jesus er Gud selv midt iblandt os(inkarneret).
Så... gudssynet/teologien er ikke den samme.
Derimod er katolikker og langt de fleste frikirker kristne på samme basis som Folkekirken, så havde jeres ven været fra en af disse andre kirker, ville der ikke have været noget problem.
Jeres ven er sikkert et sødt og dejligt menneske, så glæd jer over, at han sikkert altid vil være der for jer og jeres lille søn alligevel - bare ikke som fadder!
Glædelig sommer og god dåbsfest!
Signe, netpræst