DAGENS ORD: ”Hesten gøres rede til krigens dag, men sejren er Herrens sag.” Ordsprogene 21:31

Bryllup

Min græske kæreste som pt er bosiddende på Cypern flytter til Danmark til sommer og vi har snakket om bryllup.

Vi er dog meget i tvivl om det rent kirkelige element da ingen af os vil konvertere. Jeg er medlem af folkekirken og han er græsk-ortoks. Hvis muligt vil vi gerne vies i en Dansk folkekirke, men med vielses ritualet foretaget med hensyn til begges religion, måske to gange?

Ydermere vil vi gerne at, vielsen blev to-sproget, både dansk og græsk.

Min kæreste så gerne at, at hans præst fra Cypern (som også er en af hans venner) blev en aktiv del af vielsen, denne græske præst har sagt ja til det, men var dog selv i tvivl om hvorvidt det tillades i Danmark.

Hvad siger i? kan vores ønsker om en dansk-græsk vielse finde sted i folkekirken?

Til lykke med kærligheden og det kommende bryllup.
For at blive viet i Folkekirken skal enten bruden eller brudgommen være medlem, - og da du er medlem af Folkekirken, kan I godt blive viet i Folkekirken.

Selve vielsen skal så være ved en præst i Folkekirken, - og den vil altså ikke kunne foretages af den græske præst. Med hensyn til ritualet skal det også være efter Folkekirkens ritualer, - og altså ikke efter den græsk-ortodokse kirkes ritualer.

Med hensyn til Jeres græske præstevens medvirken, - ja, der må I forhøre Jer hos den danske folkekirkepræst, der skal foretage vielsen. Med hensyn til det 2-sprogede må I også forhøre Jer lokalt i den folkekirke, I hører til.

Jeg har selv haft vielser, hvor jeg har foretaget vielsen, - og f.eks. en norsk præst (eller en frikirke-præst) har holdt vielsestalen.

Men - det er nødvendigt, at I forhører Jer lokalt.

Til lykke med kærligheden, -
og held og lykke med Vielsen.

Ivan L. Jakobsen
sognepræst