DAGENS ORD: ”For alt, hvad der er født af Gud, overvinder verden; og den sejr, som har overvundet verden, er vor tro. v5 Og hvem andre kan overvinde verden end den, som tror, at Jesus er Guds søn?” 1 Johannes 5:4

gifte mål

hej
hvad koster det at blive gift i Sverige,
når man er dansker.

og hvad krav skal der til.

med venlig hilsen Torben Holm Jacobsen og Henny Møller Nielsen

Hej Torben og Henny,
Tak for jeres spørgsmål - og selv om jeg svarer, er jeg ikke 100% sikker på, at jeg svarer rigtigt!
Men... hvis to svenskere skulle giftes i Folkekirken, skal de ikke betale noget, blot skal (mindst) en af dem være medlem af Folkekirken, og hvis man er døbt i en anden kristen kirke, så kan vedkommende frit blive en del af kirken - og frit blive gift.
Jeg kunne forestille mig, at reglerne var nogenlunde ligesådan - måske endda friere, for det er først for nylig, at man i Folkekirken har indført den lidt "stramme" regel, at man SKAL være medlem af netop Folkekirken, før accepterede man også mennesker fra andre kristne kirkesamfund.
Men for at være HELT sikker for jer to, vil jeg give jer nummeret på den svenske kirke i København - de ved naturligvis , hvad der kræves - også af papirer, når I skal giftes i Sverige.
Svenska Gustafskyrkan, Folke Bernadottes Allé 4, 2100 Ø, præst Thomas Stoor, 33 15 54 58.
Held og lykke,
Signe, præst