DAGENS ORD: ”Tænk på det, som er i himlen, og ikke på det jordiske.” Kolosenserne 3:2

Ny fødsels- og dåbsattest efter navneændring - kan det passe?

Hej

Jeg skriver til jer, fordi jeg undrer mig over, at jeg har fået en ny fødsels- og dåbsattest efter at have ændret efternavn (efter vielse). Kan det virkelig passe, at jeg får en ny attest med mit nye navn, og at man ikke bare får en navneattest? Jeg mener, jeg er jo stadig født og døbt med mit "gamle" navn.

På forhånd tak for hjælpen.

Stine Egeskov Calvo (før Jensen)

Stine Egeskov Calvo

Hej Stine,
Tak for din mail - jeg kan virkelig godt forstå din undren - men det er nu rigtig nok, at man får en ny fødsels/dåbsattest, selv om nogle kirkekontorer netop sender en navneattest, men jeg vil gerne forklare dig hvorfor.
I den nye navnelov har man sådan set fjernet det, man i gamle dage kaldte "pigenavn", og som i nyere tid har heddet "eget efternavn".
Man har forenklet det med navne til at enten hedder du det, eller også hedder du det ikke. Når man bliver gift som du og vælger at tage din mands efternavn, så hedder du simpelthen det efternavn som din rettighed. Hvis du engang tilfældigvis fik børn med en ny mand, så kan du give det navn, du hedder nu, altså Calvo, videre - også selv om din nuværende mand ville ærgre sig...
Hvis du om to år "fortryder" at du tog din mands navn ved brylluppet, så kan du godt komme til at hedde Jensen igen, men dét vil være en navneændring, som du så skal betale for.
I din situation kunne du godt have nøjedes med at få en "navneattest", og så bare have vist den frem i officielle sammenhænge, men da fødsels/dåbsattesten i Danmark også er det dokument, der fortæller, hvad du hedder, så er det en helt korrekt fremgansmåde.
Hvis det stadig er lidt svært at forstå, kan du tænke på et barn, der bliver adopteret.
På barnets dåbs/navneattest kommer der selvfølgelig til at stå de forældre, som barnet har her i Danmatk - selv om det jo egentlig er nogle helt andre... En adoption handler nemlig om, at man får nogle nye forældre - helt rigtigt!
Og et navneskift i dag - hvad enten det er almindelig navneændring eller i forbindelse med bryllup - handler om, at du får et nyt navn - helt rigtigt!
Til lykke med brylluppet og Guds fred i det nye år,
Signe, netpræst