DAGENS ORD: ”For alt, hvad der er født af Gud, overvinder verden; og den sejr, som har overvundet verden, er vor tro. v5 Og hvem andre kan overvinde verden end den, som tror, at Jesus er Guds søn?” 1 Johannes 5:4

Vedr den onde?

Hej
Tak for svar, men jeg forstår ikke dit svar, måske forstår vi det at udrydde den onde af din midte forskelligt (5 mos 13,6)
Hvorfor siger guds ord at vi skal udrydde den onde hvis vi ikke kan lære det? det hænger ikke sammen. Jeg tror ikke den onde jeg taler om, handler om onde ånder og ville aldrig samtale med dem dersom det var. Det kender jeg dem for godt til!
Jeg taler mere om den onskab som vil skille guds folk og kirke fra hinanden, måske ved hjælp af sladder o lign. Er bøn virkelig nok?

Hej igen. Jeg fik nok misforstået dit spørgsmål i mit første forsøg på at svare. Det hjalp med din henvisning til 5. Mosebog, så jeg prøver lige igen.

Jeg ved ikke hvor let det er for mig at svare kort på dette spørgsmål, men jeg prøver. Jeg tror det er et af de steder hvor vi skelner mellem den gamle pagt i Gammel testamente og den nye pagt efter Jesu værk på korset.

Gud tåler ikke synd, og var de ikke for de retfærdige i gammel testamente, der forsvarede synderne, ville Gud have udryddet menneskeheden for altid.

Ved syndfloden rydde Gud det onde af vejen ved at lade en lille flok retfærdige overleve ved arken.

Lot blev reddet da Gud udslettede Sodoma og Gomorra.

Gud udryddede hele folk, der bar det onde. Israelitterne blev bedt om at udslette alt, for at fjerne det onde. Ikke engang bytte måtte de tage.

Gennem hele Gammelt testamente var det tydeligt at Gud slog hårdt ned på det onde i mennesker, og som beskrevet 5. Mosebog som du henviser til, blev det også skrevet ind i loven, at det onde skulle renses ud ved at henrette personerne der bar det.

Det skinner jo igennem op til i dag, hvor Retsvæsenet, inklusive dødsstraf bygger på de gamle love som blev fastsat af Gud.

Guds plan var at redde menneskene, ved at sende sin søn i døden for vores skyld. Det ændrede situationen totalt. Jesus stillede sig i gabet mellem vores synd og Gud. Så vi kan få tilgivelse gennem ham.

Det lyder jo så enkelt og lige til. Der er bare det, at der er mennesker, der ikke ønsker at modtage denne tilgivelse. Enten ønsker de overhovedet ingen tilgivelse, eller også vil de selv fortjene den gennem deres ”handlinger og gode gerninger”. Der er kun en vej, og det er gennem Jesus. De andre veje er religiøse blindspor, der ikke fører til andet end kiv og splid.

Som du hentyder, er det jo åbenbart at verden ikke er syndfri i dag. Al den splid og splittelse der er selv blandt de kristne vidner jo om at det onde trives i bedste velgående overalt.

Beretningen fra Mattæus om ukrudtet i marken, synes jeg er en god illustration af hvad det er der sker i den åndelige verden.

Matt. 13:24ff Hveden og ukrudtet
24Et andet af de billeder, som Jesus brugte, lyder således: »Med Himmeriget er det som med en landmand, der såede hvede i sin mark. 25Men en nat, da folkene lå og sov, kom hans fjende og såede ukrudt mellem hveden. Derefter forsvandt han. 26Da hveden begyndte at spire, kom også ukrudtet til syne. 27Landmandens medhjælpere kom løbende: 'Du såede jo ren hvede i din mark,' sagde de, 'men nu er den fuld af ukrudt! Hvordan kan det gå til?'
28'Det er min fjende, der har gjort det,' svarede han. 'Skal vi rive ukrudtet op?' spurgte de så. 29'Nej,' sagde han, 'så river I bare hveden med op. 30Lad begge dele gro side om side indtil høsten. Så vil jeg give høstfolkene besked om at skille ukrudtet fra, så det kan blive brændt, og vi kan bringe den gode hvede i lade.'«

Så er det lige. Hvordan lærer vi så at være ”hvede” og fortrænge ”Ukrudtet”. Det tror jeg er noget vi kan lærer.

Måden er at holde sig tæt til Gud. Jo bedre du kender Gud, des bedre kan du også skelne det onde fra det gode, og tage afstand fra det inden det får fat i dig og kvæler dig. Jo bedre du kender den ægte vare, des bedre er du sikker på at kunne skelne den fra den falske når den prøver at snyde dig.

Jo mere fokus du får på Gud, des nemmere bliver det for dig at elske dem der er svære at elske. Du kommer ikke til at elske det de gør, men du får mulighed for at se igennem til mennesket bag.

Jeg håber det giver dig et bedre billede af hvordan jeg ser på det, og jeg håber at have ramt spørgsmålet bedre denne gang

Hilsen Hans

Hans Fhær Larsen