DAGENS ORD: ”Derfor vil jeg gøre jer bekendt med, at ingen, som taler ved Guds ånd, kan sige: Forbandet er Jesus! og ingen kan sige: Jesus er Herre! undtagen ved Helligånden.” 1 Korinter 12:3

Daabsattest

Jeg er Dansker og har boet i USA i 42 aar . Jeg blev fodt paa Bahrain Island i den Persiske Golf i 1947. Jeg blev dobt i Frederiksborg Slotskirke i 1949. Jeg blev confirmeret i Kalundborg Slotskirke. Nu bor jeg i USA. Er det muligt at der er et kopi af min daabsattest og birth certificate i et af de kirker i Danmark? Nu hvor jeg skal taenke paa Social Security her har jeg faaet at vide at mit pas og resident visa beviser ikke hvornaar jeg blev fodt, men kun hvem jeg er. Det er forste gang i 42 aar at jeg er blevet bedt om at vise min birth certificate.

Tak for hjaelpen

Kirsten Whitsett

Hej Kirsten,
Tak for din mail fra USA. Hvor er det en spændende livshistorie, du har - i hvert fald hvad angår de stumper af "geografien", som jeg kan læse...
Du kan teoretisk set få din dåbsattest udskrevet i hvilket som helst sogn i Danmark, da det hele nu er på computer , i hvert fald fra 1960 ´erne og fremad.
I dit tilfælde vil dine oplysninger i kirkebogen nok skulle "verificeres", som det hedder, og da er det netop dit dåbssogn, altså Frederiksborg Slotskirke, der kan hjælpe dig.
Kordegnen har følgende email adresse:
lsc@km.dk. Tlf 0045 48 24 90 70.
Når attesten er udskrevet, vil kordegnen sikkert sende den til en kirke eller et offentligt kontor tæt på, hvor du bor nu, så du kan afhente din attest mod forevisning af legitimation - selvfølgelig af sikkerhedsmæssige årsager, da attester kan misbruges. Hav derfor en adresse parat til en kirke/offentligt kontor, når du kontakter Frederiksborg Slotskirke - hvor jeg i øvrigt selv blev døbt i 1955!
Al Guds fred,
Signe, netpræst