DAGENS ORD: ”Derfor vil jeg gøre jer bekendt med, at ingen, som taler ved Guds ånd, kan sige: Forbandet er Jesus! og ingen kan sige: Jesus er Herre! undtagen ved Helligånden.” 1 Korinter 12:3

Hvem kan være gudforældre?

- Kan mine forældre være gudforældre til min og min kones søn?

- Kan min kone selv bære vores søn ved dåben, når hun er buddist? (hun er fra Thailand)

- Kan en person som er døbt, men meldt sig ud af folkekirken, være fadder?

På forhånd tak for spørgsmålene

Kære "nybagte" forældre.
Til lykke med Jeres søn.

Ja, dine forældre kan godt være gud-forældre, hvis de er døbt. Normalt bruger man begrebet gudmor eller gudfar om den, der bærer barnet til dåb.
Med hensyn til det 2. spørgsmål, så kan din kone godt bære Jeres barn, men da hun ikke selv er døbt, skal en anden svare på barnets vegne, -altså en der selv er døbt med kristen dåb - måske dig selv.
Til det 3. spørgsmål: Ja, man kan godt være fadder, selv om man ikke for tiden er medlem af folkekirken. Man skal blot være døbt, - og så jo da altså være indforstået med, at man, hvis forældrene til barnet dør, før barnet blive voksen, - da har et ansvar for at sørge for at barnet fortsat bliver oplært i den kristne tro.

Men igen - til lykke med Jeres søn og hinanden.
Husk, at ud over at lade Jeres søn døbe og fortælle ham om det, - så er det bedste I kan give ham, at I har det godt sammen, og at I bliver ved med det !!!

Ivan L. Jakobsen
sognepræst