DAGENS ORD: ”Men Talsmanden, Helligånden, som Faderen vil sende i mit navn, han skal lære jer alt og minde jer om alt, hvad jeg har sagt til jer.” Johannes 14:26

At løse sognebånd?

Man hører jævnligt om det at løse sognebånd, men hvad er det egentlig, der sker.

Som frikirkemand er jeg interesseret i, hvad det at løse sognebånd egentlig er. Jeg har oplevet det i forskellige sammenhænge?

Men hvorfor løser nogle sognebånd?

Hvad vil det sige at løse sognebånd?

Løser man sognebånd til kirken, sognet eller til præsten?

På forhånd tak for et svar her på Netkirken.

Bjarne Nederby Jessen
Netkirkepræst

Bjarne Nederby Jessen

Hej, Bjarne.
Det at løse sognebånd betyder, at man kan ønske at have en anden præst, end den eller de, der er i det sogn, man bor i. Det kan der være mange grunde til. For eksempel hvis man er flyttet fra et sogn til et andet, - og fortsat ønsker at høre til hos sin "gamle" præst. Man skal selv rette henvendelse til pågældende præst, - og det er så op til præsten, om hun/han vil modtage én som sognebåndsløser. Hvis præsten ikke ønsker at gøre det, kan man dog anke til Biskoppen.

Men - man løser altså sognebånd til en præst, - og får dermed lov til at få foretaget kirkelige handlinger i den kirke, som pågældende er præst ved. Det betyder også, at når den pågældende præst går af eller flytter, så ophører sognebåndsløsningen. Dog kan man jo så overveje, om man vil søge at løse sognebånd til den nye præst på stedet.

Ivan L.Jakobsen,
Sognepræst