DAGENS ORD: ”Derfor vil jeg gøre jer bekendt med, at ingen, som taler ved Guds ånd, kan sige: Forbandet er Jesus! og ingen kan sige: Jesus er Herre! undtagen ved Helligånden.” 1 Korinter 12:3

International fødsels/navneattest?

Hej,

vi befinder os i Østrig og skal bruge en "Geburtsurkunde" for at få
et rejsepas til vores søn.

Vielsesattester kan man få udstedt i en international (engelsk) version,
men det ser ikke ud til at være tilfældet med fødsels/navneattest?

Kan det virkeligt passe i de her EU-tider, at man som borger skal betale
dyre penge til en privat oversætter?

mvh.

Hej Peter Hübel,
Tak for dit spørgsmål - der er skam ikke spor i vejen for, at du kan få en fødsels/navneattest legaliseret på engelsk, udskrevet på et dansk kirkekontor. Du kan fx ringe til jeres gamle sognekirke og bede om det, og der er virkelig ingen problemer i det.
Man kan fra de østrigske myndigheders side kræve, at attesten er legaliseret/stemplet yderligere i Udenrigsministeriet. I så fald kunne det sogn, der udprinter attesten på dansk/engelsk, sende den til Udenrigsministeriet, som skal have ca. 130 kr for at stemple den, betalt af dig. Hvad angår alt dette, kan du tjekke på nettet under um.dk/borgerservice/legalisering.
Men igen... de fleste lande er ganske tilfredse med en legaliseringsattest udprintet på dansk/engelsk fra et kirkekontor - også når det gælder fødsels/navneattest!!!
Guds fred i det lyse forår fra
Signe Voldby, netpræst