DAGENS ORD: ”Men Talsmanden, Helligånden, som Faderen vil sende i mit navn, han skal lære jer alt og minde jer om alt, hvad jeg har sagt til jer.” Johannes 14:26

Dansk pass

Hej

Jeg har en datter som er født i Malmö,Sverige d. 11-01-2007, som nu skal bruge et pass. Jeg har fået at vide,at hvis vi skal have et danskt pass, så skal jeg skaffe en navneattest fra Sverige,og gå ned på et danskt kirkekontor, hvor jeg så vil få udleveret en danskt navneattest, som jeg så skal medbringe til kommunen. Er det rigtigt, at i udsteder en navneattest, min datter er ikke døbt.

Elisabeth Antoniussen Ani

Kære Elisabeth,
Tak for din henvendelse...
Jeg vil godt lige forklare lidt i håb om at afklare noget for dig.
Når vi i Danmark registrerer børn i kirkebogen er der to årsager.
Den ene er, at kirkebøgerne er den civile registrering, man skriver folk op ved fødsel og død fx, også selv om de intet har med kirken at gøre. Fx skrives muslimer op i kirkebøgerne,hvis de bor i sognet, fordi kirkebogen er denne civile registrering.
Den anden årsag, til at vi skriver i kirkebøgerer,også selv om folk er født i udlandet, er, at vi sideløbende registrerer mennesker i forhold til folkekirken. Her indfører vi altså fx dåb, konfirmation, bryllup i kirken osv. Altså, alt det religiøse.
På dit spørgsmål kan jeg næsten forstå, at din datter, som er født i Sverige ( og altså ikke civilregistreret i den danske kirkebog) sikkert heller ikke er blevet døbt i Danmark, vel? Dermed figurerer hun faktisk ikke i en dansk kirkebog, hverken civilt eller folkekirkeligt, kan man sige. Og i så fald kan man ikke udskrive attest på hende fra et dansk kirkekontor.
HVIS derimod hun er døbt i Danmark, selv om I/hun har bopæl i Sverige, så vil hun figurere i kirkebogen med det, vi kalder et administrativt CPRnr, og så kan man GODT udstede attest på hende.
Det sidste, jeg vil sige, er, at når du forestiller dig, at din datter skal have et dansk pas, så er det sandsynligvis, fordi hun er dansk statsborger - ellers kunne hun jo bare få et svensk.
Jeg tror derfor, at det, du skal bruge for at få dansk pas til din datter, er en udskrift med fødsel og navn osv fra Skatteverket samt et bevis på , at hun er dansk statsborger, hvilket må høre sammen med fx. dig og hendes far.
Med de papirer i hånden tror jeg sagtens, du kan få lavet et dansk pas til hende.
Held og lykke - skriv igen, hvis der er andet, jeg kan hjælpe med.
Signe Voldby, præst