DAGENS ORD: ”Derfor vil jeg gøre jer bekendt med, at ingen, som taler ved Guds ånd, kan sige: Forbandet er Jesus! og ingen kan sige: Jesus er Herre! undtagen ved Helligånden.” 1 Korinter 12:3

hej

hej.. jeg skal bruge en dåbsattest, til at lave en fremmede pas. jeg er irakisk kurder. og er født i irak. og da jeg blev født den gang var der krig mellem IRan og Irak. så alt de papirer mine forældre havde blev brændt. Så nu står jeg her og skal bruge det til at lave pas. men det eneste jeg har er en opholdstillades og sygeskrinbevis..

mis spørgsmål er : hvordan kan jeg skaffe en dåbsattest?

På forhånd tak!

Shadyah Anayati

Kære Shadyah,
Tak for dit spørgsmål, som jeg har tænkt lidt over.
Fra folkekirkems side kan der kun udskrives dåbsattest, hvis du har fået foretaget en kirkelig handling, eller hvis du har meldt dig ind i Folkekirken.
Når du spørger her i Netkirken går jeg ud fra, at det er fordi du er kristen, men det giver ikke automatisk tilhørsforhold til folkekirken.
Derfor er jeg ret sikker på i din situation, at dine papirer, som du nævner - opholdstilladelse og sygesikringsbevis vil være fint grundlag for at udstede pas, og da du jo er en del af det danske system med CPRnr vil det være en fin base for at udstede pas.
Hvis du ikke er kristen, og fx tilhører en anden trosretning, så vil igen dit CPRnr være vigtigt at have med til paskontoret.
For at erhverve et dansk pas er der naturligvis forhold omkring statsborgerskab, der skal være i orden, men jeg vil råde dig til at møde op hos politiet med de papirer, du har.
Held og lykke,
Signe, netpræst