DAGENS ORD: ”Men Åndens frugt er kærlighed, glæde, fred, tålmodighed, venlighed, godhed, trofasthed, v23 mildhed og selvbeherskelse. Alt dette er loven ikke imod!” Galaterne 5:22

Udlandsdansker vies i Danmark?

Vores datter er bosiddende i England og er forlovet med en englænder.
De har besluttet at gifte sig næste år og ønsker at blive viet i Danmark.
Vores datter er fortsat dansk statsborger, men jeg er i tvivl om hun stadig har ret til medlemsskab af den danske folkekirke, idet hun så vidt jeg ved ikke betaler dansk skat.
Vil ovenstående efter din mening give problemer i forbindelse med vielse i dansk folkekirke?

På forhånd tak
Poul Malling

Kære Poul Malling,
Tak for mail, dejligt at din datter har fundet en sød mand, og jeg er helt sikker på, at kirkerne i Danmark vil være åbne for dem!
Det er rigtigt, at der er kommet en pudsig opstramning fra Kirkeministeriet, at hvis ikke mindst en i et brudepar er medlem af folkekirken, kan brylluppet erklæres ugyldigt! En tåbelig regel efter min mening - men når den er der, må vi naturligvis skik følge eller land fly.
Selv om din datter bor i udlandet og ikke betaler skat i Danmark, så vil hendes folkekirkemedlemskab være intakt, medmindre hun aktivt har meldt sig ud. Så derfor skal I bare glæde jer til brylluppet , hvor man i øvrigt rent formelt skal have en prøvelsesattest fra din datters sidste bopælskommune mod forevisning af din datters og hendes kommende mands personlige papirer.
Hvis du ønsker at foreberede lidt mere, er det naturligvis en god idé at snakke med kirkekontoret/præsten ved den kirke, din datter skal giftes.
Skriv bare igen, hvis der dukker andet op - ellers godt bryllup til næste år!
Venligst,
Signe Voldby, netpræst