DAGENS ORD: ”Men Talsmanden, Helligånden, som Faderen vil sende i mit navn, han skal lære jer alt og minde jer om alt, hvad jeg har sagt til jer.” Johannes 14:26

Bosiddende i UK, dåb i DK?

Min veninde er dansk statsborger, men bosiddende i England. Hendes kæreste er britisk statsborger og bor også i England. De venter deres første barn og overvejer mulighederne for at få døbt den lille, og kunne godt tænke sig, det blev i Danmark.
Ville de mon kunne få lov til at få deres barn døbt i Danmark? Er der evt særlige betingelser, der skal være opfyldt?
Så vidt jeg ved, har min veninde ikke meldt sig ud af Folkekirken, da hun flyttede til England.
Jeg ser frem til at få svar.

Kære Rikke,
Netop tilbagevendt fra ferie vil jeg svare på dit spørgsmål.
Og det kan sagtens lade sig gøre, at din venindes kommende barn bliver døbt i Danmark - jeg har selv som præst i min kirke døbt en del børn, født og bosiddende i udlandet.
Rent teknisk opretter man fra kirkens side det, der hedder et administrativt CPRnr, så barnets dåb indføres i kirkebøgerne. Det tager kirken sig af! Og så skal din veninde naturligvis medbringe al den legitimation, hun har, på barnet og dets far og sig selv.
Dåben har ikke noget med dansk statsborgerskab at gøre - dåben har noget med indlemmelse i Guds rige at gøre. Og det at høre til i Jesu kærlighed - tja, det er lidt mere globalt end at være dansker...
Venligst og Guds fred,
Signe Voldby, netpræst