DAGENS ORD: ”Hesten gøres rede til krigens dag, men sejren er Herrens sag.” Ordsprogene 21:31

Hvorfor vender kirkenstårnm mod vest?

Hvorfor vender kirketårnet mod vest ?

jeg er igang med en skole opg. vhro jeg skal bruge det

PFH TAK

Hej Spørger

Dette spørgsmål er besvaret før og du kan få svar på mange spørgsmål med det samme, ved at søge under spørgsmål og svar. (ikke under stil et spørgsmål.

Ivan Jakobsen har besvaret spørgsmålet således:

Det er rigtigt, at de fleste danske kirketårne ligger mod vest. Mange kirketårne er senere tilbygninger, og de blev bygget modsat "koret" med alteret.

I adventstiden mindes vi om, at vi er på vej mod Julen, - men også om, at vi er på vej mod Jesu genkomst. I kirken sidder vi og ser mod øst, - fordi vi venter, at Jesus skal komme igen "som solopgangen fra det høje", - og solen står jo op i øst.

Ivan L. Jakobsen
Sognepræst