DAGENS ORD: ”Næste dag så han Jesus komme hen imod sig og sagde: »Se, dér er Guds lam, som bærer verdens synd.” Johannes 1:29

Bedømmelse eller FORdømmelse?

Hej!

For et stykke tid siden havde vi en pragtfuld bønnestund i menigheden, og der var en vidunderlig atmosfære af Guds nærhed tilstede. Jeg var selv i bøn og indvielse til Herren og fremlagde dèt Gud havde lagt på mit hjerte og det som ånden tilskyndede mig til at bringe frem i bøn, men..men..men..

Midt i denne kommunikation mellem jeg og Gud, træder min præst op på platformen og siger bestemt og konsekvent, så HELE menigheden kan høre det, dvs at det kom til ca 40-50 menneskers kendskab:

"..Tom, jeg bliver altså nødt til at sige det til dig. Pas på hvad du siger i Guds hus. Du kommer til at stå til regnskab en dag.."

Jeg blev så såret, vred og ked af det at jeg var lige ved at udvandre fra gudstjenesten, men blev til den var til ende. Efterfølgende var jeg på nippet til at forlade menigheden og samtidig indberette ham til vores kirkekontor i Kolding samt områdelederen i vores område..Jeg følte at jeg blev gjort til grin overfor hele menigheden, især fordi jeg var overbevist om at indholdet i min bøn var noget Gud havde lagt på mit hjerte, men sådan var der åbentbart "nogen" der ikke syntes..

Jeg har siden fået talt ud med min præst om dèt der skete, men jeg føler mig stadig meget sårbar og kan sagtens finde på at gennemføre det ovenstående hvis det sker igen..Jeg har ikke villet involvere mig i nogen tjeneste eller opgave i menigheden af frygt for at det skal ske igen, og at han "flipper ud" igen..

Er der tale om bedømmelse eller FORdømmelse?...

Kære Tom
Først undskyld for det sene svar. Det er jo altid svært at sætte sig ind i situationen når jeg ikke har været der, men det kunne foregå mere vist end det gjorde. Det er ikke vist af din præst at stille sig offentligt op og irettesætte dig. På den anden side har han måske ikke haft andet valg, hvis du også har stillet dig op offentligt. Hos os plejer vi at afstemme sådanne situationer inden vi kommer med dem offentligt, det forhindre misforsåelser. Hvis du har et ord fra Herren som du meneer skal ud offentligt, og din præst er imod. Så ved du det inden du gør det, og kender så også konsekvensen hvis du siger det. Personfølsomme ord, mener jeg i videst omfang skal gives til personen det drejer sig om direkte. Som du kan mærke, er det svært for mig at svare konkret, når jeg ikke har været der. En ting er sikkert. Det kunne have været gjort mere vist. Hilsen Hans

Hans Fhær Larsen

Hans Fhær Larsen, Netpræst, formand netkirken