DAGENS ORD: ”Derfor vil jeg gøre jer bekendt med, at ingen, som taler ved Guds ånd, kan sige: Forbandet er Jesus! og ingen kan sige: Jesus er Herre! undtagen ved Helligånden.” 1 Korinter 12:3

Navngivning

Når barnet er født, skal det tilmeldes på kirkekontoret. Men hvor skal navnet meddeles, når barnet ikke skal døbes? Hvilke attester skal der til?

Jytte Kaspersen

Kære Spørger.

Jeg bringer dig her de oplysninger, der fremgår af Kirkeministeriets hjemmeside:

Navngivning uden dåb
Forældre, som ønsker deres barn navngivet uden dåb, skal henvende sig til personregisterføreren, det vil sige sognepræsten eller kirkekontoret i det sogn, hvor moderen bor.

Hvis en af forældrene tilhører et anerkendt trossamfund, og barnet bor i et område, hvor trossamfundet har en anerkendt præst, kan barnet blive navngivet ved anmeldelse til de ministerialbøger, som denne præst fører.

Ved meddelelsen om barnets navn skal der anvendes en blanket, som kan findes og kan udfyldes på www.personregistrering.dk.
Barnets navn bliver registreret i CPR. Når barnets navn er registreret, bliver der udstedt en fødsels- og navneattest til barnet.

Det er ikke nødvendigt at møde personligt op, når et barn skal navngives uden dåb. Blanketten med meddelelse om barnets navn kan sendes pr. post, og forældrene vil så få tilsendt barnets fødsels- og navneattest.

Man kan finde adressen på kirkekontoret eller sognepræsten i sit bopælssogn ved hjælp af www.km.dk linket Find dit sogn.

Et barn, som er blevet navngivet uden dåb, kan godt senere blive døbt.

Ivan L. Jakobsen

Ivan L. Jakobsen