DAGENS ORD: ”Men Talsmanden, Helligånden, som Faderen vil sende i mit navn, han skal lære jer alt og minde jer om alt, hvad jeg har sagt til jer.” Johannes 14:26

dåbs attest

Jeg er ikke medlem af kirken, men var en gang. Kan jeg stadigvæk få en fødsels/dåbs attest på engelsk?

Poul Fischer

Kære Poul,
Tak for dit spørgsmål - og ja, du kan absolut stadig få en dåbsattest fra kirken.
Dels fordi kirken fungerer som offentligt registreringskontor, (selv om jeg ofte møder undren over, at vi som folkekirke bærer to temmelig forskellige "kasketter", nemlig den religiøse/troende og den borgerlige/registrerende) og dels fordi din dåb ikke kan gøres "ugjort", selv om du ikke længere er medlem af Folkekirken.
Derfor vil du få en attest, hvorpå der er anført, at du er døbt dato/år, men udtrådt af kirken dato/år - og derfor vil der på din nye attest heller ikke stå "den danske folkekirke" på "hovedet" af attesten i respekt for dit valg.
Venligst,
Signe Voldby, netpræst