DAGENS ORD: ”Men Talsmanden, Helligånden, som Faderen vil sende i mit navn, han skal lære jer alt og minde jer om alt, hvad jeg har sagt til jer.” Johannes 14:26

Svære spørgsmål..?

Hej! Jeg har 2 spørgsmål.
1. Det står i bibelen, at kun dem hvis navn står i livetsbog lige fra verdens begyndelse, kommer til at blive frelst. Hvordan skal jeg forstå det her? Hvordan kan jeg være sikker, at jeg er ikke fravalgt?
2. Når Gud ved alting i forvejen, må Han også have vidst, at Adam og Eva vil være ulydige. Det kan ikke have været en overraskelse. Hvordan kan Gud ofre sin egen søn for noget, han godt kunne undlade at skabe, det vil sige ulydige mennesker?
Tak i forhånd.

Hej
1. Det at Gud er uden for tiden, giver ham nogle friheder som er helt ufattelige for os. Han kender os også helt fra begyndelsen, og ved hvad du vil vælge. Også selv om han har givet os vores frie vilje. Lidt som en far der kender sit barn og ved hvad det vil vælge i en hvis situation. Du kan være sikker på at stå i bogen hvis du tror. Satan vil altid så tvivl, men det sletter ikke dit navn.
2. Gud kendte risikoen, og vidste også hvordan han kunne og ville redde situationen. Det var risikoen ved at skabe ud af ren kærlighed, hvor frihed til at vælge er uløseligt forbundet. Den fri vilje er nødvendig for at favne ægte kærlighed. Han kunne også have fældet træet om kundskab. Friheden til at vælge var vigtig. Hele hemmeligheden om hvorfor netop sådan, får vi nok først i evigheden. Jeg forstår det lidt som Far, der opdrager mine børn, uden at fjerne, køkenknivene, trapperne, den farlige vej. Og håber på at børnene vælger rigtigt. Hvis de vælger forkert, har jeg en plan der redder dem. Den frie vilje ender med den ægte kærlighed, og modenhed til at færdes og elske.
Hilsen Hans

Hans Fhær Larsen