DAGENS ORD: ”Men Talsmanden, Helligånden, som Faderen vil sende i mit navn, han skal lære jer alt og minde jer om alt, hvad jeg har sagt til jer.” Johannes 14:26

Terapi og GUDS ord/ Signe

Tak for dit svar omkring mit spørgsmål.
Jeg undre mig, over dit svar og forstår ikke dit spørgsmål om "skyld". Jeg er på ingen måde ude på at placerer skyld hos nogen. Mit eneste formål er måske at få folk til at tænke over nogle ting og håbe på at der findes nogle som har samme indstilling som jeg selv har, til GUD.
Du skriver noget med at der sommetider sker noget som ingen har noget skyld i? Som feks. tsunamien. Hvordan kan man tro at ting bare sker? GUD har da en hånd med i alt. Ved du feks at der i området hvor katastrofen skete, dyrkes afguder og at man i meget lang tid ikke ville have kristne ind i landet. Tror du bare GUD lader det gå stille af? Nej han skaber en situation hvor de bliver nødt til at tage de kristne ind i landet. Sådan arbejder GUD, det ved man hvis man kender biblen. Det er præcis det samme med aids, det er løgn hvis man tror, det også bare er noget der sker. Her handler det om at et vigtigt bud er brudt: man må ikke begå utugt, ej heller må man bryde et ægteskab. GUD er stadig levende og nærværende, men desværre er det glemt af mange, også for folk i folkekirken herhjemme.
Ja, kristne får mig til at undre mig. Det er til tider som om de ikke kender ånden : talsmanden fra GUD. Ja jeg undrer mig også omkring dit svar med at GUD arbejder med folk som er uddannet: som om vi bare kan tage for os af "retterne"!
Gad vide hvorfor Jesus igen og igen advarer os imod afgudsdyrkelse og gad vide hvad afgudsdyrkelse er? Har du læst Mattæus 24:23-25.?
Du nævner desuden at Paulus var læge, som om at det er ok at være læge fordi GUD bruger ham! Gud bruger også alkoholikere, er det så ok at begynde at drikke? Dermed ikke sagt, at det ikke er ok at bruge læger, men jeg har mine tvivl.Jeg har ganske vist ikke nærlæst hele biblen, men af de historier om læger, jeg til dato har læst, bliver de folk netop ikke helbredt af andre end Jesus og dermed GUDs kraft, den ene fik det endda værre af at gå til læge?? Hvorfor beskrives det netop på denne måde i biblen, hvad er det biblen vil fortælle med at folk ikke helbredes af lægen, men af Jesus?
Men igen tak for dit svar og må GUD velsigne dig.

Kære LS,
Det er mange tanker og overvejelser, der kommer frem i dit brev.
Det er jo af og til sådan, at når man som du sdtiller et spørgsmål i en netkirke, så kan man være lidt uenig i svaret!
Derfor bare to ting!
Hvad angår det med skyld, fx. ved naturkatastrofer,da er der flere gode beretninger i Bibelen, hvor Jesus om menneskers ulykker siger, at der ikke er nogen skyld - derimod siger han et sted, at det er sket for at GUds gerning skal åbenbares.
Derfor vil forkyndelsen i svære tider ofte være, at der ikke er skyld, og at vi heller ikke altid forstår hvorfor, men at Jesus altid ønsker at Guds gerning skal åbenbares, at vende mørket til lys og gå foran os ind i den ukendte fremtid og bane en vej, hvor vi kan følge ham.
Hvad angår det med læger, da opfatter jeg stadig læger som et produkt af vores gode samfund på linje med skolelærere, håndværkere osv - mennesker, der efter bedste evne har en viden til hjælp for andre.
Du spurgte i dit første brev, om man kunne have tillid til læger, selv om vi ved, at Gud KAN helbrede. For mig er der ingen tvivl om, at det er en stor gave med veluddannede dygtige læger, stadig som fx. Lukas - og måske er vi to bare lidt uenige dér!!
Måske kan vi være enige om, at den største læge - til sjæl og til legeme - ja, det er Jesus Kristus!!
Glæde og velsignelse,