DAGENS ORD: ”Men Talsmanden, Helligånden, som Faderen vil sende i mit navn, han skal lære jer alt og minde jer om alt, hvad jeg har sagt til jer.” Johannes 14:26

Om synd uden for legemet?

Hej Netkirken
Vi er nogle kristen som debatterer omkring synd i forhold til alkohol og rygning. Kan i hjælpe?
Hvordan forståes feks nedenstående skriftsted i forhold til alkohol? Der står jo skrevet at drukkenbolte ikke skal arve guds rige, hvordan kan man være alkoholikere uden for legemet? På forhånd tak!

v18 Hold jer fra utugt! Al anden synd, som et menneske begår, er uden for legemet, men den, der lever utugtigt, synder mod sit eget legeme. v19 Eller ved I ikke, at jeres legeme er et tempel for Helligånden, som er i jer, og som I har fra Gud? I tilhører ikke jer selv, v20 for I blev købt dyrt. Ær derfor Gud med jeres legeme!

Kære spørgere.
Ud fra sammenhængen i 1. Korintherbrev kapitel 6, som I henviser til, kan ser det ud til, at der for Paulus er en grads-forskel mellem, hvad man direkte "bruger sin krop til"
(utugt), - og så det man på anden måde udsætter sin krop og sig selv for med de ting, man "fylder i sig" i form stimulanser.

Med hensyn til alkohol og rygning (og narko), så er det noget, man bør holde sig fra, da det - ihvertfald i for store mængder - er ødelæggende og nedbrydende for ens krop og helbred. Det er da også sådan med drukkenskab, at det er en af de ting, som Paulus i Galaterbrevet kapitel 5 vers 19-21 advarer imod.

Så er det bedre at søge - og at lade sig fylde med og af Åndens frugt, som Paulus også skriver om i Galaterbrevet kapitel 5 vers 22-23: "Men Åndens frugt er kærlighed, glæde, fred, tålmodighed, venlighed, godhed, trofasthed, mildhed og selvbeherskelse. Alt dette er loven ikke imod."
- og Åndens frugt bryder os ikke ned, men bygger os op. Til gavn ikke blot for os selv men for alle omkring os.

Gud velsigne Jer i den søgen !

Ivan L. Jakobsen

Ivan L. Jakobsen