DAGENS ORD: ”Men Talsmanden, Helligånden, som Faderen vil sende i mit navn, han skal lære jer alt og minde jer om alt, hvad jeg har sagt til jer.” Johannes 14:26

Kirkegårdsprotokoller

I øjeblikket arbejder jeg på et manuskript om gamle gravsteder og monumenter over kendte personer, der ligger begravede på byens (Horsens) tre store kirkegårde. I den forbindelse er jeg blevet gjort opmærksom på, at nogle gravsteder med monumenter ikke er egentlige gravsteder, men et minde med en mindeplade over en kendt person, der har haft betydning for byens udvikling på et tidspunkt, men som er blevet begravet et andet sted i Danmark.

For at blive klar over, hvornår der er tale om henholdsvis et minde eller et egentligt gravsted for en kendt person, har jeg fået at vide, at jeg kan se dette i kirkegårdsprotokollerne. Men hvor finder jeg dem? Opbevares de i arkiv eller ved kirkegårdenes kontorer?

Anne-Mette Knudsen

Kære Anne-Mette,
Tak for din henvendelse - og det er helt klart kirkegårdsprotokollen det pågældende sted, du skal have fat i.
Du skal henvende dig på graver-kontoret ved den/de pågældende kirke/kirker - det er nemlig graveren, der fører optegnelser om gravsteder, oven i købet kisters/urners placering i gravsteder - OG altså også om gravstederne er nedlagt, eller om de sten, der bevares blot er mindesten.
Held og lykke,
fra