DAGENS ORD: ”For alt, hvad der er født af Gud, overvinder verden; og den sejr, som har overvundet verden, er vor tro. v5 Og hvem andre kan overvinde verden end den, som tror, at Jesus er Guds søn?” 1 Johannes 5:4

Godkendelse af drengenavn

Hej
Vi skal havde døbt vores dreng 30 august, men det vi gerne vil havde ham til at hedde er ikke godkendt! Vi har kontaktet vores egen sogn, men der er ikke meget hjælp at hente, hvor og hvad skal vi foretage os for at få navnet Mardie godkent?
Jannie Weber Henner

Kære Jannie,
Efter mit første svar på dit spørgsmål,spekulerede jeg lidt og ringede videre til familiestyrelsen.
Og Familiestyrelsen har et lidt andet bud på, hvordan "anerkendelse af nyt fornavn" bør foregå.
For det første skal I forældre udfylde en blanket om navngivning på jeres søn - måske er det det, I allerede har gjort, og som kirkekontoret har afvist. På den blanket er der et par linjer, hvor I kort kan skrive, hvorfor I ønsker dette navn.
Faktisk kan det lokale kirkekontor egentlig godt anerkende navnet Mardie, efter deres skøn, uden at blande andre myndigheder ind i det, og hvis navnet ellers opfylder kriterierne i navneloven §14 stk.3.
HVIS nu kirkekontoret afviser at godkende navnet Mardie, så er I som forældre ganske berettigede til at skrive en klage til Familiestyrelsen, som I skal bede Kirkekontoret om at indsende til familiestyrelsen med samtlige "sagsakter" - denne procedure står beskrevet på netopslag under Familiestyrelsen.dk/navne.
Undskyld at mit første svar ikke var godt nok - med mange myndigheder og mange tlfsamtaler kan det - osse for en præst!! - nogle gange være svært at finde den rigtige vej!!

Held og lykke og Guds fred,
Signe Voldby, netpræst