DAGENS ORD: ”Men Talsmanden, Helligånden, som Faderen vil sende i mit navn, han skal lære jer alt og minde jer om alt, hvad jeg har sagt til jer.” Johannes 14:26

Gudmoder

Jeg vil gerne have min søster som gudmoder for min søn ved dåb, men hun er hverken dåbt eller konfirmeret. Kan det lade sig gøre alligevel?

Sabine

Hej Sabine,
Tak for spørgsmålet og til lykke med din lille søn.
Desværre kan din søster ikke være gudmoder (og i øvrigt heller ikke fadder), for vi har i folkekirken den regel, at man skal være døbt og dermed høre til den kristne tro for at kunne svare ja til troen på andres vegne.

Når I snakker om det, så husk, at din søster jo sagtens kan blive døbt som voksen, hvis hun har lyst til at have med troen at gøre - og det lader det jo til, når hun egentlig gerne vil være gudmoder.
Jeg håber, du finder ud af noget, og ønsker jer en herlig og velsignet dåbsdag, når den tid kommer.
Venligst,
Signe ´Dorthe Voldby