DAGENS ORD: ”Men Talsmanden, Helligånden, som Faderen vil sende i mit navn, han skal lære jer alt og minde jer om alt, hvad jeg har sagt til jer.” Johannes 14:26

giftes med en englaender

Kaere netkirken,jeg fik for nogen tid siden rigtig god hjaelp fra jer mht daabsattest I england. Nu har jeg endnu en forespoergsel, som I maaske kan give raad til? Jeg er bosat I UK og min engelske samlever har friet til mig, som jo er dejligt. Der skal en del planlaegning til, men foerst og fremmest skal jeg vide, om vi er berettiget til at blive gift I en dansk kirke, da det jo er vores og min familie's droem? Hvis ja, skal det vaere indenfor det sogn mine foraeldre er bosat? Hvordan er reglerne generelt? Hvis nej, hvordan baerer vi os ad med at blive gift I DK? Vi haaber paa naeste sommer og gerne I odense eller nordfyn, hvor mine foraeldre ogsaa har sommerhus. Paa forhaand mange tak for hjaelpen.
MVH Betina

Kære Betina,
I kan sagtens blive gift i Danmark.
Ring og snak med den kirke, I gerne vil giftes i (find den på nettet) - måske vil de spørge, om I har en relation, og det har I jo, når dine forældre har sommerhus dér. Måske synes kirken ikke, at det er "nok" - men prøv!
I skal selvfølgelig også bestille en samtale hos præsten - rig og spørg ham/hende, hvordan han ønsker det.
I skal endvidere have en dansk prøvelsesattest - det skal ALLE, der skal giftes i Danmark, hvad enten det sker borgerligt eller kirkeligt.
Når I har aftalen i stand med kirken, skal du henvende dig på Rådhuset i den kommune, du senest havde bopæl - de kan oplyse dig om den videre procedure og sende dig de papirer, der er relevante.

Venligst,
Signe Voldby, netpræst